VIRTUAALITUOTANTOSTUDIOTEKNOLOGIAT

VTST-HANKE

VTST-hanke lähti käyntiin Lapin ammattikorkeakoulun ja Lapin yliopiston yhteisestä halusta kehittää Lapin imagoa älykkään erikoistumisen alalla sekä kilpailukykyä teknologiasektorilla tuomalla virtuaalituotannon mahdollisuuksia Pohjois-Suomeen.

Suomessa virtuaalituotantojen tekemisen mahdollistavia studioita on vain muutamia ja ne ovat keskittyneet pääkaupunkiseudulle. Lisäksi aiheen ympärillä toteutettua tutkimusta on saatavilla vain vähän. EAKR-rahoitettu VTST-hanke tarttuu näihin ongelmiin tuomalla Lappiin Rovaniemelle ensimmäisen Pohjois-Suomen virtuaalituotantostudion, joka koostuu LED-videonäyttökokonaisuudesta, kamerasysteemeistä ja liikkeenkaappaus-teknologiasta.

VIRTUAALITUOTANTOSTUDIO LAPPIIN

VTST:n tarkoituksena on rakentaa Lapin ammattikorkeakoulun ja Lapin yliopiston yhteiskäyttöön LED-näyttöihin pohjautuva virtuaalituotantostudio, joka mahdollistaa reaaliaikaisen liikekaappauksen sekä lavasteiden ja ympäristöjen luomisen ja manipuloinnin, striimatuista livelähetyksistä ja esityksistä elokuvatason tuotantoihin. Virtuaalituotantoa ja siihen liittyvää teknologiaa testataan ja pilotoidaan erilaisissa yhteistyöpaketeissa hankkeen aikana.

Hankeaika:

1/08/2023 – 31/12/2025

Toteuttajat:

Lapin AMK (päätoteuttaja) ja Lapin yliopisto

Budjetti ja rahoitus:

VTST kehityshankkeen kokonaisbudjetti on 1 231 143€ ja sen rinnalla kulkevan investointihankkeen 478 573€. Hanketta rahoittaa Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR).

Lapin AMK kehitys

  • EAKR 722 077 € 
  • Kokonaisbudjetti 902 597,00 € 

    Lapin yliopisto kehitys

    • EAKR 262 835,00 € 
    • Kokonaisbudjetti 328 546,00 €

      Lapin AMK investointi

      • EAKR 157 376,00 €
      • Kokonaisbudjetti 224 823,00 € 

        Lapin yliopisto investointi

        • EAKR 177 625,00 €
        • Kokonaisbudjetti 253 750,00 € 

          Hankkeen työpaketit

          Hankkeessa on yhteensä 6 työpakettia, joista ajankohtaisimmat ovat syksyllä toteutuksessa olleet työpaketit 4. & 6.

          1. Teknologian hyödyntäminen teatteritaiteessa

          Yhteistyökumppani: Rovaniemen teatteri
          Aikataulu: Syksy 2023 – Kevät 2024

          Työpaketissa toteutettiin uutta virtuaaliteknologiaa hyödyntäen virtuaalinen roolihahmo nuorille suunnattuun Julius – kaukaisella tähdellä oman päänsä sisällä -näytelmään. Teatterilavalle rakennettiin sekä virtuaaliset lavasteet, että puitteet virtuaalisen hahmon moniulotteiseen esiintymiseen näytelmässä. Työpaketin sisällä tutkittiin virtuaalisen näyttelijän ja oikean näyttelijän interaktion lisäksi mm. virtuaalisten lavasteiden käyttöä teatteriympäristössä sekä katsojien ja tekijöiden kokemusta virtuaalituotannon merkityksestä teatteritaiteessa.

          Työpaja 1: Tekninen toteutus

          Ensimmäisen työpaketin ensimmäisessä työpajassa päästiin näkemään miten Julius-näytelmä toteutettiin ja mitä työkaluja virtuaalituotannon luomisessa käytettiin. Pajalaiset saivat myös kurkistaa näytelmän kulissien taakse. Lisäksi työpajassa demottiin sitä, miten kuka vain voi lähteä luomaan ympäristöjä kotonaan.

          Työpaja 2: Innovatiivinen näkökulma

          Ensimmäisen työpaketin toisessa työpajassa tutustuttiin siihen, miten pelimoottoria ja virtuaalituotantoja voitaisiin hyödyntää Rovaniemellä luovilla aloilla tutustuen samalla esimerkkeihin videotuotannon maailmasta. Pajalaisten kanssa innovoitiin yhdessä uusia ideoita ja käytiin mielenkiintoisia keskusteluja aiheesta niin ammattilaisten kuin opiskelijoiden kera.

          2. Virtuaalituotannon hyödyntäminen videotuotannossa

          Yhteistyökumppani: Flatlight Creative
          Aikataulu: Syksy 2024 – Kevät 2025

          Työpaketissa toteutetaan virtuaalituotantostudiota hyödyntäen videotuotanto paikalliselle yritykselle. Tuotannossa käytetään studion LED-seinää ja sille toteutettavia virtuaaliympäristöjä näyttelijän/näyttelijöiden taustoina. Lisäksi hyödynnetään LED-seinistä heijastuvaa ympäristövaloa ja käytetään kameranseuranta- ja pelimoottoriteknologiaa kolmiulotteisuuden ja immersion luomisessa sekä kameran liikkeen simuloinnissa.

          3. Suoratoistetun lähetyksen visualisointi & taustoittaminen

          Yhteistyökumppani: Avea Media
          Aikataulu: Syksy 2024 – Kevät 2025

          Työpaketissa tutkitaan virtuaaliteknologian käyttöä suoratoistetuissa videoissa. Paketissa toteutetaan paikallisen yrityksen kanssa suoratoistettu lähetys osin tai kokonaan virtuaalistudiossa. Työpaketin tavoitteena on luoda aidontuntuinen tausta, jotta lähetyksen juontajat/näyttelijät/opettajat vaikuttavat olevan mahdollisimman todentuntuisessa tilassa.

          4. Reaali- & virtuaalimaailman rajan hämärtäminen

          Yhteistyökumppani: Joulupukki TV
          Aikataulu: Kevät 2024 – Syksy 2024

          Työpaketin tavoitteena oli luoda realistinen sekä interaktiivinen simulaatio jouluisesta maailmasta ja tonttuhahmosta.  Toteutetuissa ympäristöissä hyödynnettiin pelimoottoriteknologioita ja animoinnissa testiympäristön liikkeenkaappausjärjestelmää. Työpaketin sisällä tutkittiin eri liikkeenkaappausjärjestelmiä sekä vuorovaikutusta ja asiakaskokemusta hyödyntäen aidon ja digitaalisen ympäristön hämärtämisen rajoja.

          Virtuaalitonttu-työpaja

          Neljännen työpaketin työpajassa päästiin näkemään, miten Virtuaalitonttu animoitiin ja tutustumaan useisiin eri liikkeenkaappausmetodeihin. Esittelimme testiympäristön OptiTrack-järjestelmän ja sen tarjoamat mahdollisuudet, mutta nostimme esille myös vapaasti saatavilla olevia menetelmiä, joiden avulla kuka tahansa voi aloittaa liikkeenkaappauksen toteuttamisen.

          5. Virtuaalisen kierroksen toteuttaminen virtuaalituotantoa hyödyntäen

          Aikataulu: Syksy 2024

          Työpaketissa toteutetaan paikalliselle yritykselle tutkimusta tehokkaista ympäristön mallintamistavoista digitaalista kaksosta varten. Samalla tutkitaan mahdollisuuksia hyödyntää virtuaalituotantoja ja virtuaaliseinää suunnitteilla tai rakenteilla olevien sekä haastavien etäisyyksien päässä sijaitsevien tilojen tai ympäristöjen esittelemisessä.

          6. Virtuaaliteknologian hyödyntäminen sote-alalla

          Yhteistyökumppani: Lapin AMK | Hoitoala
          Aikataulu: Syksy 2024

          Työpaketin tarkoituksena on jatkokehittää virtuaalituotantostudiota hyödyntäen toiminnallisia koulutusskenaarioita sairaanhoitajakoulutuksen käytettäväksi, joissa on mahdollista testata käyttäjäkokemuksia sekä vuorovaikutuksen toteutumista. Simulaatioiden esittelyssä tutkitaan LED-näyttöjen, virtuaalilasien sekä liikealustojen hyödyntämistä oppimisympäristön tukena.

          Virtuaalituotantostudio oppimisessa-työpaja

          Kuudennen työpaketin työpajassa sairaanhoidon opiskelijat ja opetushenkilöstö pääsivät testaamaan, mitä lisäarvoa virtuaalituotantostudio ja immersiiviset oppimisympäristöt voivat tuoda opetukseen. Työpajalaisilla testautettiin heidän koulutusalaansa sopivia virtuaalisia simulaatioita ja kyselymetodilla aloitettiin luomaan Lapin yliopiston Media Education Hubin johdolla raameja uuden opetusmallin pohjaksi.

          2023-2025 | Lapin ammattikorkeakoulu & Lapin yliopisto